Alla ska tillgång till grundläggande betaltjänster! Den artikeln i Infobladet väckte tankar om att skriva till PTS och berätta om TUG:s marknadsbekymmer. Det är inte enkelt för vare sig företag eller föreningar, när banken inte erbjuder de vanliga tjänsterna längre.
- Sköta betalningförmedling, att betala och att ta betalt.
- Ta ut kontanter
- Sätta in dagskassor för företag och föreningar
En dag om året är det marknad i Sannerud – fullt med knallar utmed bygatan – tjockt med folk som vill handla. De flesta har nog möjlighet att betala med kort eller swisha – med vad hjälper det när det inte finns kapacitet i det mobila nätet.
Många med mig har sedlar och mynt för att kunna betala för smörgåsen till Skolbyggnadsföreningen eller några lotter till hembygdsföreningen.
Under denna marknadsdag samlas det många kronor i föreningskassorna – men vad ska man göra med dem – ingen vill ju ta hand om kassorna! Var ska man kunna få hjälp med att sätta in pengarna på kontot? Visserligen får man ingen ränta på pengarna , men det är ju knöligt att förvara dem i madrassen för att plocka fram dem när det är någon utgift som ska betalas. Men då går det bara att betala till någon i närheten, som kan ta reda pengar!
Närmsta bankkontor som tar emot pengar finns i Kumla, 6 mil bort!
- Är det rimligt att man ska behöva ta en semesterdag för att sätta in några tusentals kronor på det egna kontot?
- Är det rimligt att man ska åka 12 mil för ett ärende som tar kanske 10 minuter att klara av.
Här finns mer information – om vad vi ska kunna få!
Länsstyrelsen om grundläggande tjänster
Infobladet nr 3 2016 från Länsbygderådet i Örebro